Sanseintegrationsbehandling
Baseret på viden om sanserne og deres funktion
Kursets primære fokus er sanseintegrationsbehandling. Målet er, at deltagerne får viden om, hvordan de forskellige sanseintegrationsforstyrrelser kan behandles i et terapilokale med ophæng og ved brug af redskaber, der stimulerer de forskellige sansesystemer. Vi vil i fællesskab omsætte denne viden til hverdagsaktiviteter, som kan være til gavn for børn med sanseintegrationsforstyrrelser.
Teori inddrages i forhold til at give en forståelse af, at viden om sanserne og deres funktion danner grundlag for tilrettelæggelse af behandlingen.
Det teoretiske udgangspunkt er Anita Bundys kliniske observationer, beskrevet i: Bundy, Anita C., Shelly J. Lane & Elisabeth A. Murray: ”Sensory Integration Theory and Practice”, second edition. F.A Davis Company.
Målgruppe: Ergoterapeuter og Fysioterapeuter, der arbejder med børn med lettere motoriske vanskeligheder.
Underviser: Ergoterapeut, pd og ms Ulla Sparholt, Fjordskolen, Aabenraa Kommune.
Indhold: Undersøgelsesdelen, ift. sanseintegrationsbehandling, tager primært afsæt i dyspraksiforstyrrelser (børn der har vanskeligheder med motorisk planlægning) og afdækkes med Bundys kliniske observationer. Dermed tager undersøgelsesdelen primært udgangspunkt i børn i skolealderen, mens den teoretiske referenceramme også kan anvendes til yngre børn.
Kurset indeholder bl.a.:
· Behandling af de forskellige sanseintegrationsforstyrrelser (dyspraksi)
· Sammenhængen mellem sanseintegrationsbehandling og viden om sanserne og deres funktion
· Case arbejde på baggrund af videooptagelser hvor skolebørn undersøges med Bundys kliniske observationer
· Teoretisk gennemgang af nyere sanseintegrationsteori og Fidelity- troværdighed ift. Ayres sanseintegration
· Gennemgang af de forskellige modulations- og praksisforstyrrelser og deres betydning for barnets hverdag
· Arbejdsformen vil veksle mellem teori og praksis
Der udleveres på kurset:
· Materiale til brug på kurset
· Folder om sanseintegrationsbehandling udarbejdet af Ulla Sparholt
Litteraturhenvisning:
(Der vil på kurset bl.a. blive taget udgangspunkt i følgende litteratur)
· Bundy, Anita C., Shelly J. Lane: ”Sensory Integration Theory and Practice”, second and third edition. F.A Davis Company.
· Miller, Lucy Jane 2006 ”Sensational kids - Hope and help for children with Sensory Processing Disorder (SPD)”. G.P Putnams’s and sons, New York, USA